Mikuláš, čert a anděl

V tomto integrovaném bloku jsme dokončili téma Mikuláše. Společně jsme si zdramatizovali příběh o svatém Mikuláši. Postavili jsme si město Myru, ukázali si biskupskou mitru, vyprávěli si o Mikulášovi příběh, podle kterého vznikla legenda a současný zvyk Mikulášské nadílky. Společně jsme si postavili peklo, udělali si pekelné ohniště, vařili jsme v pekelné kuchyni a užili si čertí rej s hostinou, za což děkujeme rodičům, kteří nám do školky přinesli plno dobrot. Do školky za námi přišel také Mikuláš s čertem a přinesli nadílku. Moc děti chválili, jak jsou hodné a šikovné. Společně jsme zarecitovali básničku o Mikuláši.

Kdo to klepe, bílý pán,

Mikuláš dnes přišek k nám.

Anděl a čert přišli s ním,

zjistit jestli nezlobím.

 

Bc. Kamila Gucko

Svatý Martin

V tomto týdenním bloku jsme se zabývali svatomartinským svátkem, přes který jsme se seznámili nejen s legendou Sv. Martina. Povídali jsme si o koních, jejich barvách, popsali jsme si koně (kolik má nohou, hříva, žíně kopyta,podkovy apod.), na koně jsme si zahráli, procvičili jsme s mluvidla frkáním, řehtáním, povely na koně, cválali a klusali jako koníci, prohlédli opravdovou podkovu a popsali si její vlastnosti (těžká x lehká,velká x malá kovová, studená x teplá apod.), podkovu jsme si nakreslili, zahráli si na kováře a pak ji přitloukali malými hřebíčky na podložku. Nakonec jsme si ji vyzdobili vyraženými tvary pomocí lepidla. Učili jsme se píseň a báseň s pohybem o Martinovi, řekli jsme si, co to znamená, udělat dobrý skutek přemýšleli jsme také, jak se asi cítil žebrák v té zimě. Na vojáka Martina jsme si pomocí rekvizit (pláště, meče, koně, panenky apod.) zahráli. Každý z nás tak pomohl svému „žebrákovi „ panence. Prosociálnost jsme procvičovali písní s pohybem „Mám šáteček, mám“. Vyrobili jsme si vojenské čepice s chocholkou a meč pro Martina. Tupováním temperami jsme vytvořili na nástěnku bílého koně, který by nám mohl, podle pranostiky, donést první sníh.

Při pobytu venku jsme na zahradě pod vysokým smrkem vybudovali domeček pro ježka. Nahrabali a pomocí koleček jsme pod smrk navozili kupu listí. Děkujeme mamince Domči za pomoc a poskytnutí domečku a granulek. Na vycházkách ve Stromovce jsme se seznamovali s názvy některých stromů, zaujaly nás duběnky na dubových listech, tak jsme zkoumali, co to asi je a jestli v duběnce někdo „bydlí“. Pojmenovali jsme si obyvatele duběnky, našli na internetu obrázky a ty jsme si vyvěsili na chodbu.

Iva Fričková

Dýňování a dušičky

Přiblížil se čas dušiček a dýní. Společně s dětmi jsme si o tomto tématu povídali. Pro děti je to téma, o kterém často chtějí mluvit a trápí je. Vytvořili jsme společně nebe s hvězdami, vyzdobili ho diamanty a anděly. Zahráli jsme si stínové divadlo s loutkami. Školku jsme si podzimně vyzdobili, dýně jsme namalovali a společně si upekli dýňový koláč a dýňové muffiny. Nebyli jsme lakomci a dali jsme ochitnat i maminkám. Ve školce také proběhl projektový den. Zde jsme si připomněli důležitost osobní hygieny a vlastnoručně si vyrobili levandulové mýdlo.

Bc. Kamila Gucko

O drakovi, který měl rád brambory

V tomto období jsme si povídali o podzimu, o změnách počasí v tomto období, o větru, mracích. Celý celek byl motivován příběhem O drakovi, který měl rád brambory. Zahráli jsme si spoustu darčích her, naučili jsme se veselou básničku a písničku o drakovi - Vyletěl si pyšný drak. Vyrobili jsme si papírové draky a zahráli jsme si s nimi na honěnou. Také jsme s nimi běhali venku a sledovali, jak vlají ve větru a zkoumali jsme vítr. Jako pasáčci jsme si upekli brambory a společně jsme si na nich pochutnali

Bc. Kamila Gucko

Ovoce a zelenina - jak chutná podzim

 Typickým symbolem podzimu je zlátnoucí listí a dozrávající ovoce v ovocných sadech. V tomto bloku jsme prozkoumali ovoce ze všech stran. Typické české podzimní ovoce – jablíčka, hrušky a švestky jsme si nejdříve pořádně osahali, prohlédli a nakonec je ochutnali. Naučili jsme se porovnávat co je velké x malé, sladké x kyselé. Procvičili jsme se v poznávání základních barev. O ovoci jsme si zpívali, naučili jsme se o něm básničku a zacvičili jsme si s ním. Na závěr jsme si sami upekli štrůdl a uvařili jsme si ovocný salát, na kterém jsme si společně pochutnali.

Bc. Kamila Gucko